6 juli 2012

Hur jag sätter betyg!

Jag känner ofta att betygsättande på en bok blir rätt så rörigt! Det känns som om jag ger samma betyg på två olika böcker som jag gillar olika mycket. Alla böcker är bra på olika sätt men ibland kan det vara svårt att avgöra vilken av dom som är bäst om de är i olika genrer. För tänk om man ger en bok en 3:a av 5 men den ligger egentligen och väger till en 4 och så ger man en annan bok en 3:a fast den egentligen ligger och väger till en två.

Därför kommer jag nu att höja min betygsskala till 10 istället för fem och jag kommer efteråt skriva en liten kommentar beroende på vilken förväntning jag hade inför boken mm.

Här är mina betygsskalor!

1/10 -No Comments!
2/10 -Urdålig, skulle aldrig rekommendera den för någon!
3/10 -Dålig
4/10 -Okej,
5/10 -Helt okej
6/10 -Rätt så bra, kunde varit bättre men passar om jag inte har något annat att läsa!
7/10 -Bra! Nu börjar det likna något
8/10 -Riktigt bra, helt klart omläsningsmaterial!
9/10 -Superbra, nästintill perfekt!
10/10 -Fantastisk! Helt perfekt bok! Riktig WOW känsla

Förväntning

1/6 -Ren och skär besvikelse!
2/6 -Jag överlever, men ändå besviken
3/6 -Förväntade mig varken mer eller mindre
4/6 -Trodde den skulle varit sämre
5/6 -Jag blev överraskad av hur bra den var!
6/6 -Bättre än jag någonsin trott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar