26 juni 2012

Vad mina vänner inte vet

Titel: Vad mina vänner inte vet
Författare: Sonya Sones
Original språk:
Engelska
Original titel: What my mother doesn't know
Serie: del 1 av två
Antal sidor: 254 s 
Genre: Romantik (skriven på vers)
Språk: Svenska

Vinterlovet segar sig fram för Sophie som är ensam kvar i stan. Vännerna har åkt på solsemester med sina familjer. Men så händer något ...

På en bänk på konstmuseet börjar skolans ärkenörd Murphy prata med Sophie och innan Sophie förstår hur det kunde hända, ses de varje lovdag - åker skridskor på sjön, tecknar på kaféer, klär julgranen hemma hos Murphy.

Sophie försöker med alla medel att värja sig mot Amors tusen pilar. För inte kan hon väl vara kär i den där tönten? Eller kan hon? Och vad ska kompisarna säga när de får veta vem Sophie är kär i?

Kanske har du läst dikter som är skrivna på vers men har du läst någon bok? Det hade inte i alla fall jag förrän nu. Och har du inte käst något på vers ska jag bara ta att påpeka att tekten inte ska rimma!

Då texterna är så korta måste författaren verkligen välja orden med omsorg för att texten ska flyta på ordentligt utan att bli jobbig att läsa. Sonya Sones har inte bara lyckats med det utan hon har också verkligen lyckats med att skriva boken ur en tonårings perspektiv. I alla fall jag tyckte att boken kändes både realistisk och logisk som bara tusan. Man kunde verkligen tänka sig in i Sophies situation.

Vad mina vänner inte vet är en riktig "sidvändare" man hinner knappt vända klart sidan innan man läst klart och måste vända blad igen. Jag tyckte verkligen att det var super kul att läsa en bok på vers och kommer försöka läsa fler såna i fortsättningen.

Även om jag inte tycker att boken är något riktigt "omläsningsmaterial" tycker jag att den var riktigt bra med ett bra språk, flyt i texten. Dock så kändes handlingen särskilt lockande och jag tror inte jag skulle läst boken den inte varit skriven på vers då jag tror att de hela skulle bli lite för tråkigt annars. Med allt jag skrivit i åtanke får Vad mina vänner inte vet 3 av 5 hjärtan av mig. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar