28 april 2012

Magnus Nordin i egen hög person!

Säger bara ett ord. Författarbesök!

I måndags hade vi författarbesök på min skola. 7:orna fick träffa Niklas Krog, 8:orna fick träffa Magnus Nordin och 9:orna fick träffa Mårten Sandén.

Magnus Nordin var då författaren som jag och min klass skulle få träffa. Båda de andra författarna har jag redan träffat så jag hade riktigt tur att det var Magnus som kom till 8:orna. När jag var några år yngre än nu läste jag alla böckerna i serien Petrinideckarna som Mårten skrivit men om jag ska vara ärlig så har jag inte läst en ända Magnus Nordin bok. Det är något som mötet i måndags ändrade på. Det kanske inte blir snart men jag kommer så småningom ta upp jakten på två av Magnus Nordins böcker som jag fattat extra mycket tycke om! :)

"Vilken är din första skrivna bok?"
Frågan om vilken som är Magnus första skrivna bok,  kom upp ganska tidigt och han chockade oss med att berätta om I Kannibalens klor.  
  När Magnus gick i fyran startade han och två av hans vänner ett eget "bokförlag" som dem kallade MPT (Magnus, Peter och Thomas). De skrev i gamla skrivböcker från skolan som de rev bort framsidan på och målade dit nya. Tillsammans skrev dem och ritade berättelse efter berättelse och den första som blev klar och de "publicerade" är I Kannibalens klor. Skriven av Magnus Nordin!
  "Bokförlaget" MPT upphörde att existera när Magnus och hans vänner gick i sjätte klass.
  Jag omformulerade frågan till Magnus och frågade vilken som är hans första publicerade publicerade bok,  och den boken är Gudarnas ring. Boken var egentligen tänkt att bli början på en serie men Magnus slog dock bort den tanken då han hellre ville skriva i någon "tuffare" genre än äventyr, som till exempel skräck.

"Kan du leva på skrivandet?"
På denna fråga svarade Magnus att han ungefär får in i genomsnitt nästan en lärarlön vilket han kan leva på men "that's it". Han berättade lite om andra författare som blivit rika på skrivandet och trots att Magnus är känd så att säga så är han inte en av dem. Varför? Jo, Magnus skriver ungdomsböcker vilket drar in mycket mindre pengar än vuxenböcker. De flesta ungdomsböcker trycks upp i 5000-7000 ex som första upplaga och trycks sedan upp i fler om de säljer slut, medan vuxenböcker redan från start trycks upp i fler kopior. Jag menar inte att man inte blir framgångsrik som ungdomsförfattare (se bara på t.ex J.K Rowling, Stepenie Meyer och Suzanne Collins) jag menar bara att man som "vuxenförfattare" får en större chans att få mera sålt (dålig enligt mig med tanke på att jag knappt känner en ända vuxen som brukar läsa särskilt mycket + att det är orättvist men jaja)

"Var kommer din inspiration ifrån?"
Magnus inspiration till sina böcker kommer mestadels från böcker och filmer han läst och sett som ung. Bland annat läste han böckerna om Dante skrivna av Bengt Linder. Han såg också mycket på skräckserier och filmer. En bra skräckfilm i Magnus ögon är filmen Invasion of the body snatchers från 1956 till 1957. Han såg filmen på tv och blev vettskrämd. Men som han sa "Det är kul att skrämma folk" då får man tåla att bli skrämd själv ;)

"Vilken av alla dina böcker är du som mest nöjd med?"
Utan att tveka berättade Magnus om Prinsessan och mördaren. Vi fick en inblick hur han ändrade de ursprungliga första kapitlet till kapitel två och skrev en ny inledning för att hålla kvar läsarna.
  Prinssesan och mördaren är Magnus mest säljande bok på ca 38000 ex, vilket är bra för en ungdomsbok och den har fått ett pris för "årets bästa ungdomsbok". Den har också nominerats till August priset!
  Boken handlar om Markus som blir kär i den nyinflyttade grannen Nina. Men Markus är blyg och vågar inte berätta om hur han känner. På en fest som Markus, Nina och några vänner hamnar på ser Markus Nina tillsammans med en annan kille. Han blir ledsen och lämnar festen. Försjunken i tankar börjar han bege sig hemåt. Plötsligt kommer en bil sladdande förbi. Bilen krockar i ett träd och föraren slänger sig ur bilen. Han dumpar ett föremål i skogen och rivstartar därifrån. Markus kände igen mannen, det var Ninas pappa! En månad senare hittas ett lik ute i skogen inte långt från olycksplatsen och när Ninas pappa hävdar att han aldrig varit där börjar Markus bli misstänksam. Han återvänder till platsen där han såg Ninas pappa och finner en kniv. En blodig kniv. Markus vet inte vad han ska göra, ska han berätta för polisen om sina misstankar? Och vad ska han egentligen säga till Nina? Nina, som står sin pappa väldigt nära. Nina, som Markus i egen hög person är kär i.
  Prinssesan och mördaren är en av böckerna som jag nu blivit sugen på att läsa.

"Har du några favorit böcker?"
Vem har egentligen aldrig hört talas om Macbeth? Teatern som bringar otur genom att man nämner dess namn under föreställning. 
  Dessa tre böcker är några av Magnus Nordins favoritböcker. Stephen King och William Shakespeare känner jag igen men författarna till den tredje boken är okänd för min del.



Ja, de var de det! De två böckerna jag blev sugen på att läsa var då Prinsessan och mördaren och Förföljaren. Den sistnämnda var jag sugen på att läsa redan innan författarbesöket. Har under en tid nu varit sugen på att läsa någon skräckroman men det är så svårt att hitta någon som verkligen är bra. Jag får väl ta att ge Magnus Nordin en chans!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar