19 januari 2012

Starcrossed Helena

Ja, nu till min första bokrecension. Jag bör nog erkänna att jag är helt ny på det området men det ska nog gå bra :) Vill börja med Boken Starcrossed Helena. Sucka inte nu om du hatar den boken läs istället vad jag har att säga...
Anledningen att jag valde den av alla böcker är att jag och min kompis (Lucy) hade en diskussion hur vida den var bra eller inte, hon tyckte den var sisådär medan jag tyckte den var bra.

Titel: Starcrossed Helena
Författare: Josephine Angelini
Antal sidor: 7-506 = 499

Iliaden möter Twilight!

"Det vore så mycket enklare om jag var vampyr.
Då skulle du förstå!"

Helena Hamilton är extremt blyg. Så blyg att hon faktiskt mår fysiskt illa av att dra uppmärksamhet till sig. Vilket inte är så lätt eftersom hon är lång, blond och vacker som en gudinna. Hon är dessutom fruktansvärt stark och övermänskligt bra på löpning.
Men på senaste tiden har underliga saker börjat hända, och Helena hemsöks av blodiga mardrömmar och syner. När hon sedan träffar Lucas Delos för första gången drabbas hon plötsligt av ett överväldigande hat och försöker döda honom. Inför hela skolan. Trots det känner sig Helena oförklarligt dragen till Lucas, och bitvis börjar sanningen uppenbara sig. Frågan är, Kan Man Trotsa Det Öde Som Står Skrivet I Stjärnorna?


Jaha, det där var baksidan på boken av det exemplaret jag har läst, med dock några få ändringar ;)
Boken handlar, som du kanske har förstått, om Helena Hamilton. Hon är 17 år och vill bara vara normal. Hon bor med sin pappa på en ö. En dag flyttar en ny familj in på ön. Alla i familjen är extremt snygga och på något sätt som Helena, trots det så vill hon bara döda dem, bokstavligen.
Under boken får man följa Helena när hon får reda på vem hon är. Men så fort hennes identitet är röjd blir hon inte ofta lämnad ensam.

Här om dagen läste jag en väldigt fet sågning av den här boken. Jag kunde delvis hålla med men absolut inte fullt ut. Den gick ut på att personen som skrev den tyckte att boken var alldeles för lik Twilight och att hon tyckte att alla karaktärer var för perfekta det blev hon tydligen jätte sur på och hatade boken men ja, det är ju hennes åsikt. Jag tycker boken är bra och helt värld att läsa. Om den liknar lite Twilight, So what? Det finns miljoner böcker över hela världen det är helt och hållet omöjligt att en och annan bok inte liknar varandra. Dessutom så har dem ju helt och hållet olika handlingar och man ser skillnaderna så klart som man ser en stor svart sten i snön. Och det där med att huvudpersonen Helena är perfekt, vad spelar det för roll. Alla vill väl vara perfekta dessutom är inte Helena perfekt. Ja med det sagt tycker jag att du borde läsa boken och bilda en egen uppfattning. Jag ger den 8 av 10 hjärtan och längtar mycket efter att fortsättningen ska komma ut i denna trilogi.

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att läsa, ska bli kul att läsa boken inom kort!

    Jodå, dina kommentarer kommer fram men lägger sig av någon anledning i skräpposten men nu har jag nog ordnat så det ska bli slut på det ;P

    SvaraRadera
  2. Jag älskar Helena!
    Man måste bara skratta i det där stycket när de ska blåsa upp luftmadrassen :)

    SvaraRadera